Пілотний навчально-методичний проект
«Підвищення професійної компетентності вчителів інформатики
щодо алгоритмізації та програмування»
Актуальність проекту. Винахід комп'ютера і його масове виробництво за своєю значущістю подібні до винайдення писемності і друкарства. Невід'ємним компонентом культури сучасної людини є інформаційна культура, вирішальний вклад в формування якої сьогодні належить вивченню інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій в загальноосвітніх навчальних закладах.
Інформатика – це ще «молодий» навчальний предмет. Його розвиток і становлення здійснюється в умовах колосальних темпів науково-технічного прогресу, а сама наука інформатика є каталізатором цього прогресу. За таких умов змінюються акценти й проблеми навчального предмету.
Інформатика як шкільний предмет була введена до навчального плану загальноосвітніх шкіл у 1985 році. На сьогодні в історії шкільної інформатики можна чітко визначити три основні періоди її розвитку.
Перший етап (1985-1995 роки) – алгоритмічно-програмістський. Предмет вивчався за єдиною для всіх учнів навчальною програмою, що відображала реальний стан розвитку науки, комп’ютерної техніки та роль програмування в суспільстві на той час. На тему «Основи алгоритмізації та програмування» відводилося 48 годин. Фактично перша навчальна програма – це програма вивчення будови комп’ютера й основ алгоритмізації та програмування.
Другий етап (з 1996 року) ‑ користувацький. Аналіз навчальних програм з 1996 р. до 2000 р., що реалізували користувацький напрям, та порівняння їх з програмою 1985 р., показує суттєве збільшення годин на вивчення прикладного програмного забезпечення (програмних засобів, що входять до складу офісного пакету) та Інтернету. Користувацький напрям виник за об’єктивних обставин, швидко набув масового характеру, охопив майже всі загальноосвітні навчальні заклади й відіграв важливе значення як для учнів, так і для освіти й суспільства в цілому.
Третій етап, який розпочинається зараз, характеризується поступовим відходом шкільного предмета інформатики від ролі головного осередка підготовки користувачів сучасних інформаційних технологій та спрямовується на посилення ролі алгоритмізації та програмування. Повноцінне використання новітніх комп'ютерних технологій неможливе без здатності людини чітко поставити мету й описати шляхи її досягнення. Програмування розв'язування алґоритмічних завдань – необхідний крок до ефективного використання сучасних технологій.
Програмування залишається основою інформатики, адже поняття алгоритму є базовим, фундаментальним поняттям інформатики як науки.
Діючою навчальною програмою «Інформатика» у 9-11-х класах передбачено вивчення теми «Моделювання. Основи алгоритмізації» – 5 годин.
Проектом навчальної програми «Інформатика» для загальноосвітніх навчальних закладів, що набуде чинності у 2016-2017 навчальному році, передбачено вивчення теми «Основи алгоритмізації та програмування. Моделювання» у 5-9-х класах – 78 годин.
У свою чергу постає питання підготовки вчителів інформатики до навчання програмуванню, адже в деяких школах інформатику ведуть як додатковий предмет педагоги інших предметів.
Аналіз кадрового складу вчителів інформатики загальноосвітніх навчальних закладів Харківської області виявив такі проблеми:
- 48,7% (881) учителів навчають інформатиці, не маючи відповідної освіти;
- 29,3% (530) учителів інформатики не володіють жодною мовою програмування.
Програмування – специфічна галузь людської діяльності, підготовка до якої потребує тривалого та якісного навчання.
Першочергове завдання в даному контексті полягає в оптимізації надання практичної адресної допомоги у професійному та особистісному розвитку учителів інформатики, спрямованого на формування базових умінь сучасного програмування та ознайомлення з методикою викладання основ алгоритмізації та програмування в курсі «Інформатика» базової школи.
Пілотний навчально-методичний проект «Підвищення професійної компетентності вчителів інформатики щодо алгоритмізації та програмування» розроблений відповідно до обласного науково-методичного проекту «Підвищення ефективності професійного самовдосконалення педагогічних працівників у міжкурсовий (міжатестаційний) період».
Мета проекту: підвищення професійної компетентності вчителів інформатики Харківської області щодо навчання основам алгоритмізації та програмування в базовій школі.
Організатор проекту: Центр інноваційного розвитку освіти Комунального вищого навчального закладу «Харківська академія неперервної освіти».
Учасники проекту: учителі інформатики загальноосвітніх навчальних закладів Харківської області, районні (міські) методичні кабінети (центри), КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти».
Основні завдання, що забезпечують досягнення мети Проекту, утворюють 3 змістові блоки:
1. Організаційний блок:
- виявлення інтересів, запитів і потреб учителів інформатики щодо підвищення професійної компетентності в галузі програмування;
- створення Інтернет-ресурсу методичної підтримки вчителів інформатики.
2. Практичний блок:
- підвищення професійної та методичної кваліфікації вчителів інформатики в галузі програмування через впровадження системи навчально-методичних заходів;
- здійснення консультативного методичного супроводу вчителів інформатики з питань навчання основам алгоритмізації та програмування;
- укладання методичних рекомендації щодо навчання основам алгоритмізації та програмування в базовій школі.
3. Оціночно-рефлексивний блок:
- аналіз результативності реалізації пілотного проекту;
- висвітлення результатів пілотного проекту на сайті КВНЗ «Харківська академія непевної освіти».
Заходи щодо реалізації мети проекту:
- Розробити Програму тематичного спецкурсу «Основи алгоритмізації та програмування» для вчителів інформатики (36 год.).
Виконавці: Ставицький С.Б., Старченко Л.М.
Термін: до 15.12.2015
- Провести інформаційно-методичний семінар у режимі вебінару для керівників Р(М)МО вчителів інформатики Харківської області з метою висвітлення основних завдань та плану реалізації пілотного проекту.
Виконавці: Ставицький С.Б., Старченко Л.М.
Термін: до 25.12.2015
- Вивчити потреби вчителів інформатики, щодо підвищення професійної компетентності в галузі алгоритмізації та програмування.
Виконавці: Р(М)МО вчителів інформатики
Термін: протягом грудня 2015
- Подати до Центру інноваційного розвитку освіти КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» заявки на участь учителів інформатики у тематичному спецкурсі «Основи алгоритмізації та програмування».
Виконавці: Р(М)МО вчителів інформатики
Термін: до 31 грудня 2015
- Скласти графік проведення тематичних спецкурсів «Основи алгоритмізації та програмування» (на базі КВНЗ «Харківська академія непевної освіти» або навчального закладу району (міста) у разі формування групи (10 осіб) з учителів інформатики цього району(міста)).
Виконавець: Старченко Л.М.
Термін: до 14.01.2016
- Провести тематичні спецкурси «Основи алгоритмізації та програмування» відповідно до графіку за схемою:
6 годин – очне навчання;
9 годин – дистанційне навчання з of-line підтримкою;
6 годин – очне навчання;
9 годин – дистанційне навчання з of-line підтримкою;
6 годин – очне навчання.
Виконавці: Ставицький С.Б., Старченко Л.М.
Термін: січень-червень 2016
- Створення Інтернет-ресурсу методичної підтримки та консультування вчителів інформатики з питань навчання алгоритмізації та програмування.
Виконавці: Ставицький С.Б., Старченко Л.М.
Термін: січень-лютий 2016
- Надавати за потребою вчителям інформатики консультаційну методичну допомогу.
Виконавець: Старченко Л.М.
Термін: січень-червень 2016
- Підготовка звіту про результати реалізації пілотного проекту.
Виконавці: Ставицький С.Б., Старченко Л.М.
Термін: до 01.07.2016
Очікувані результати: підвищення якості навчання інформатики в загальноосвітніх навчальних закладах Харківської області; підвищення рівня підготовки вчителями інформатики учнів до виступу на ІІ (районному, міському) та ІІІ (обласному) етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з інформатики.
Прикінцеві положення:
- Фінансування заходів щодо реалізації проекту здійснюється в межах кошторису КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» відповідно до законодавства України.
- Проект схвалено науково-методичною радою КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти» (протокол № 4 від 09.12.2015).
Піднятися на початок
|