Сайт учителя фізики та інформатики

Палагути Олександра Миколайовича

Субота, 27.04.2024, 17:25
Меню сайту
Відвідувачі
Вчені інформатики
Корисний софт




Калькулятор

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Формування інформаційно-технологічних компетентностей учнів в умовах впровадження нових Державних стандартів базової і повної середньої освіти

ВСТУП

 

У кожній людині прихована мудра сила творця…

Треба їй дати волю розвинутись і розквітнути,

щоб вона збагатила землю ще більшими чудесами.

М. Горький

 

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 1392 від 23.11.2011 р. «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти» з 01 вересня 2013 року учні 2-х і  5-х класів почали вивчати нову освітню галузь «Інформатика». А в 2015-2016 н.р. по новому державному стандарту інформатику вивчаю учні 2-4 класів та учні 5-7 класів за новою програмою 5-9 класів.

Сучасні зміни у суспільстві та й у світі взагалі висувають нові вимоги в сфері освіти. Однією з найголовніших вимог є володіння інформаційними технологіями (ІТ), що забезпечує отримання якісної, своєчасної та релевантної інформації. Звідси інформатична компетентність, тобто ступінь засвоєності у галузі інформатики, є надзвичайно вагомим серед сучасного суспільства. Важливість володіння ІТ можна пояснити інформаційною революцію, що пов’язана із формуванням та розвитком глобальних інформаційно-телекомунікаційних мереж. Сутність революції полягає  в інтеграції та формуванні єдиного інформаційного простору. Розповсюдження програмно-технічних засобів, засобів зв’язку, телекомунікацій, інформаційних запасів та знань у всьому світі також пояснюють сучасну революцію. Усі перераховані явища формують єдину інформаційно-телекомунікаційну інфраструктуру.

Таким чином, однією з основних стратегічних цілей розвитку інформаційного суспільства є забезпечення комп’ютерної  та інформаційної грамотності населення, насамперед шляхом створення системи освіти, орієнтованої на використання новітніх інформаційно-комунікаційних технологій у формуванні всебічно-розвиненої особистості.

Взагалі інформаційно-технологічна компетентність (ІТК) суспільства передбачає інтелектуальні та технологічні уміння інформаційної взаємодії та проявляється у освоєнні інформаційного простору суспільства з використанням нових ІТ.

Мета досвіду: теоретично обґрунтувати основні етапи формування інйормаційно-технологічних компетентностей учнів на уроках інформатики в умовах впровадження нового Державного стандарту.

Завдання досвіду:

  1. Вивчити стан дослідженості проблеми в науково – методичній літературі викладання інформатики.
  2. Вивчати науково-пізнавальні інтереси учнів.
  3. Визначити зміст, структуру, функції та дидактичні можливості різноманітних форм роботи як засобу організації формування інформаційно-технологічних компетентностей учнів на уроках інформатики.
  4. Формувати у учнів молодшого віку:
  • початкових уявлень про базові поняття інформатики, зокрема, повідомлення, інформація та дані, інформаційні процеси, комп‘ютер та інші пристрої;
  • початкових навичок знаходити, використовувати, створювати та поширювати повідомлення та дані, застосовуючи для цього засоби інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ), зокрема, створювати графічні зображення, комп‘ютерні презентації, текстові документи, шукати інформацію в мережі Інтернет;
  • алгоритмічного, логічного та критичного мислення.
  1. Формувати у учнів середніх класів навичок і вмінь створювати інформаційні об’єкти; використовувати засоби інформаційно-комунікаційних технологій для обміну інформацією, спілкування; планувати, організовувати індивідуальну і колективну діяльність в інформаційному середовищі.
  2. Залучати учнів до участі в олімпіадах, всеукраїнських конкурсах, позашкільних заходах.

Об’єкт досвіду: навчально-виховний процес учнів 2-7 класів.

Предмет досвіду: формування інформаційно-технологічних компетентностей учнів на уроках інформатики різноманітними засобами.

Практичне значення досвіду:

  1. Формування в учнів інформаційно-технологічних компетентностей, використовуючи різноманітні форми роботи.
  2. Основні рекомендації та розробки можуть бути використані вчителями інформатики.

 

 

Інформаційно-технологічна компетентність учнів

 

1.1 Поняття інформаційно-технологічної компетентності (ІТК)

Інформаційно-технологічна компетентність учнів на уроках інформатики є домінуючою і представлена як система компетентностей:

  • технологічна (усвідомлення комп’ютера як універсального автоматизованого робочого місця для будь-якої професії),
  • алгоритмічна (усвідомлення комп’ютера як універсального виконавця алгоритмів і універсального засобу конструювання алгоритмів),
  •  модельна (усвідомлення комп’ютера як універсального засобу інформаційного моделювання),
  • дослідницька (усвідомлення комп’ютера як універсального технічного засобу автоматизації навчальних досліджень),
  • методологічна (усвідомлення комп’ютера як основи інтелектуального технологічного середовища).

При наявності технологічної компетентності учень зможе використовувати програмні та апаратні засоби найбільш ефективно (орієнтуватися в різноманітних програмних середовищах, знати можливості апаратних засобів. Наприклад, працювати з програмами створення презентацій, використовувати апаратні засоби: сканер, веб-камеру, інтерактивну дошку, тощо).

При наявності алгоритмічної компетентності – опановувати сучасні системи розробки програмного забезпечення, створювати алгоритми.

При наявності модельної компетентності – опановувати професійні пакети комп’ютерного моделювання та використовувати моделі електронних засобів навчального призначення (наприклад, використовувати моделі електронних засобів навчального призначення з фізики, хімії, біології та ін. на уроках).

При наявності дослідницької компетентності – застосовувати технічні засоби автоматизації досліджень (наприклад, виконувати лабораторні роботи з предметів природничого циклу, опрацьовувати матеріали до дослідницьких проектів).

При наявності методологічної компетентності – використовувати ІКТ для вирішення своїх соціальних потреб (наприклад, брати участь у форумах, листуватися електронною поштою, готовити електронні матеріали, враховуючи правовий аспект подання та використання інформації).

Серед сучасних, вітчизняних дослідників слід виділити Головань М. С., який активно вивчає питання ІТК або інформатичної компетентності. Він визначає інформатичну компетентність як інтегративне утворення особистості, яке інтегрує знання про основні методи інформатики та інформаційні технології, уміння використовувати наявні знання для розв’язання прикладних задач, навички використання комп’ютера і технологій зв’язку, здатності представляти повідомлення і дані у зрозумілій для всіх формі і проявляється у прагненні, здатності і готовності до ефективного застосування сучасних засобів інформаційних та комп’ютерних технологій для розв’язання завдань у професійній діяльності і повсякденному житті, усвідомлюючи при цьому значущість предмету і результату діяльності.

1.2 Основні завдання інформатики при формуванні ІТК

Основною метою освітньої галузі “Інформатика” є формування інформаційно-технологічної компетентності учнів для реалізації їхнього творчого потенціалу.

Завданнями навчання інформатики в основній школі є формування в учнів навичок і вмінь проводити основні операції з інформаційними об’єктами, зокрема:

  • здійснювати пошук необхідної інформації з використанням пошукових і експертних систем, зокрема Інтернету;
  • створювати інформаційні об’єкти, фіксувати, записувати, спостерігати за ними і вимірювати їх, зокрема, в рамках реалізації індивідуальних і колективних проектів;
  • висувати і перевіряти нескладні гіпотези навчально-пізнавального характеру, створювати, вивчати та використовувати інформаційні об’єкти;
  • використовувати засоби інформаційно-комунікаційних технологій для обміну інформацією, спілкування;
  • планувати, організовувати індивідуальну і колективну діяльність в інформаційному середовищі.

У галузі теоретичної інформатики учні:

  • вивчають, аналізують інформаційні процеси, що відбуваються у живій природі, суспільстві та техніці;
  • одержують уявлення про основи управління, прийняття рішень, основні принципи роботи засобів інформаційних технологій;
  • ознайомлюються з інформаційним моделюванням;
  • розвивають алгоритмічне мислення як засіб планування, організації діяльності.

У галузі соціальної інформатики учні:

  • одержують уявлення про роль інформатики та інформаційно-комунікаційних технологій у розвитку сучасної цивілізації, інформаційній інфраструктурі суспільства, про основні види засобів масової інформації та взаємодію людини з такими засобами;
  • засвоюють юридичні та морально-етичні норми роботи з інформаційними даними і програмними продуктами;
  • отримують уявлення про інформаційну безпеку суспільства та особистості.

Завданнями навчання інформатики у старшій школі є формування в учнів здатності:

  • виявляти та аналізувати інформаційні процеси в технічних, біологічних і соціальних системах;
  • будувати і використовувати інформаційні моделі, а також засоби опису та моделювання явищ і процесів.

1.3 Етапи формування ІТК в учнів на уроках інформатики

Дослідники визначають інформаційну компетентність, як поєднання комп’ютерної грамотності, вмінь працювати з традиційними видами інформації у бібліотеці, технологічної грамотності, етики, критичного сприйняття і навичок комунікації.

Виходячи з існуючих рівнів засвоєння учнями як навчального матеріалу, так і будь-якої інформації взагалі, можна визначити етапи формування інформаційних компетентностей, які має проходити учень під час роботи з інформацією:

  • ознайомлення – учень визначає кількість інформації з проблеми та можливість її опрацювання;
  • репродукція – учень вивчає масив інформації з проблеми, накопичує її;
  • перетворення – критичне осмислення масиву інформації: порівняння фрагментів з різних джерел однієї тематики, визначення їх достовірності; вилучення робочої інформації: її узагальнення;
  • творчий етап – створення власного інтелектуального продукту на основі отриманої та перетвореної інформації: формулювання гіпотез, їх перевірка і доведення, створення власних теорій, розробка творчих робіт.

Відмінною рисою освітніх стандартів, що розробляються сьогодні, є новий підхід до формування змісту та оцінці результатів навчання на основі принципу: від «знаю і вмію» - до «знаю, вмію і вмію застосовувати на практиці».

Саме такі вміння, як здатність застосовувати отримані знання на практиці, проявляти самостійність у постановці завдань та їх вирішення, брати на себе відповідальність при вирішенні виникаючих проблем - складають основу поняття «компетентність».

1.4 Методи і засоби формування інформаційно-технологічної компетентності учнів

В наш час, особливо в умовах впровадження нового Державного стандарту, при формування ІТК школярів склалася особлива ситуація. Дійсно, чи можна з упевненістю сказати, що учень, який уміє працювати в текстовому редакторі, користуватися електронною поштою або Інтернетом, здатний вирішувати насущні практичні задачі за допомогою комп’ютера?

Формування ІТК, перш за все, припускає формування універсальних навичок мислення і вирішення задач будь-якої тематики. До них відносяться уміння спостерігати і робити логічні висновки, використовувати різні знакові системи і абстрактні моделі, аналізувати ситуацію з різних точок зору, розуміти загальний контекст і приховане значення висловів, неухильно самостійно працювати над підвищенням своєї компетентності в цій сфері.

Тому метою моєї педагогічної діяльності є впровадження методики формування інформаційно-технологічної компетентності учнів , яка своїм змістом і методами, засобами й організаційними формами забезпечує свідоме ставлення до інформаційної діяльності, сприятиме вихованню моральних якостей у процесі навчання і спілкування.

У зв’язку з реалізацією цієї мети на уроці інформатики я виділяю основні форми прояву інформаційно-технологічної компетентності:

  • Проектна діяльність.
  • Конкурси.
  • Олімпіади.
  • Сайти.
  • Дистанційне навчання.
  • Ділова гра.

Проектна діяльність дає свої плоди: спочатку учні вчаться створювати проекти на уроках інформатики, а потім використовують свої знання і навички при створенні проектів у МАН та інших предметах та галузях.

Формування ІТК, перш за все, припускає формування універсальних навичок мислення і вирішення задач. До них відносяться уміння спостерігати і робити логічні висновки, використовувати різні знакові системи і абстрактні моделі, аналізувати ситуацію з різних точок зору, розуміти загальний контекст і приховане значення висловів, неухильно самостійно працювати над підвищенням своєї компетентності в цій сфері. Це в повній мірі проявляється при участі учнів в олімпіадах і конкурсах по предмету, при використанні INTERNET – технологій.

Головним завданням дистанційного навчання є розвиток творчих та інтелектуальних здібностей учня за допомогою відкритого і вільного використання всіх освітніх ресурсів і програм, у тому числі, доступних в Інтернеті. Наприклад, однією з можливих галузей ефективного застосування Інтернет-технологій у загальній середній освіті може стати допрофільна підготовка а згодом і профільна освіта старшокласників.

Ділова гра – це засіб розвитку професійного творчого мислення; в ході неї учень набуває здатності аналізувати специфічні ситуації та вирішувати нові для себе професійні завдання.

 

ВИСНОВОК

Методи активного навчання на уроках інформатики можуть стати цікавим ресурсом для формування і розвитку інформаційно-технологічної компетентності (ІТК) учнів. Використання їх у навчальному процесі дозволяє підтримувати постійний високий інтерес учнів до предмету, активізує розкриття їх творчого потенціалу, закріплює необхідні складові ІТК. Сучасне інформаційне суспільство ставить перед школою завдання підготовки випускників, здатних гнучко адаптуватися у різних життєвих ситуаціях, грамотно працювати з інформацією, бути комунікабельними, тому кожний сучасний вчитель повинен намагатися урізноманітнити форми роботи так, щоб кожен учень відчув необхідність своєї присутності на уроці, щоб у кожного школяра виховати любов до свого предмета та бажання вчитися. А результат залежить від особистості вчителя, рівня його майстерності.

 

 

 

Піднятися на початок

Картинки по запросу анимированные флаги gif
Вхід на сайт
Пошук
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Архів записів
Погода
Видатні фізики
Точний час
Календар свят і подій
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Друзі сайту
  • Сайт заступника директора з НВР Поплінської Любові Миколаївни
  • Сайт заступника директора з НВР Баротош Таміли Михайлівни
  • Сайт учителя хімії Палагути Віри Володимирівни
  • Сайт учителя англійської мови Блажко Світлани Олександрівни
  • Сайт учителя початкових класів Колосок Вікторії Вікторівни
  • Сайт учителя української філології Кірсті Світлани Миколаївни
  • Сайт учителя початкових класів Ключки Наталії Олександрівни
  • Сайт практичного психолога Кулєшової Тетяни Анатоліївни
  • Copyright MyCorp © 2024
    uCoz